- O powołanie zawodnika kadry narodowej do reprezentacji kraju na zawody główne (IO, IE, MŚ, ME) wnosi trener kadry, za pośrednictwem i po zaopiniowaniu przez dyrektora sportowego, na podstawie analizy wyników sportowych uzyskanych przez zawodników w wyznaczonych startach międzynarodowych i krajowych.
- W odrębnych tabelach określono poziom sportowy, którego osiągnięcie warunkuje powołanie zawodnika na zawody główne.
Tabele* zostały opracowane na podstawie wyników z czterech zawodów głównych (z wyłączeniem IO, IE) ostatnich lat i będą w kolejnych latach uaktualniane. - Przyjmuje się następujące kryteria – minimalny wynikowy poziom sportowy w zawodach kwalifikacyjnych, z uwzględnieniem wieku zawodnika:
a / juniorzy - uzyskanie wyniku nie niższego niż 12. miejsce (patrz tabela*)
b / młodzieżowcy – uzyskanie wyniku nie niższego niż 18. miejsce (patrz tabela*)
c / seniorzy - uzyskanie wyniku nie niższego niż 12. miejsce (patrz tabela*)
d / konkurencje nieolimpijskie ISSF – 3 miejsce (patrz tabela*) - W przypadku spełnienia kryteriów przez zawodników w liczbie przekraczającej limity powołań, propozycję składu przedstawia trener.
- Jednorazowe uzyskanie wyniku określonego w tabeli, nie oznacza obligatoryjnego włączenia zawodnika do reprezentacji.
- Realizacja indywidualnych rocznych planów szkolenia oraz prezentowanie nienagannej postawy sportowej, jest wymogiem niezbędnym zakwalifikowania zawodnika do składu ostatecznego na zawody główne.
- Dyrektor sportowy, do ostatecznego składu reprezentacji, może zaproponować zawodnika, który nie wykonał postawionego zadania, ale był bliski jego realizacji (np. młodego zawodnika rokującego na przyszłość) lub z powodów losowych nie mógł brać udziału w pełnym cyklu szkolenia.
Ostateczny skład reprezentacji na zawody główne zatwierdza prezydium zarządu PZSS. - O powołanie zawodnika kadry narodowej do reprezentacji kraju na zawody z cyklu Pucharu Świata i międzynarodowe wnosi trener kadry narodowej, kierując się rocznymi planami szkoleniowymi, aktualnym poziomem sportowym oraz stopniem realizacji programu szkoleniowego przez sportowca.
Ostateczny skład zatwierdza prezes PZSS po zaopiniowaniu wniosku przez dyrektora sportowego. - Po zakończonym cyklu zawodów trenerzy KN oceniają udział reprezentantów w zawodach, wykonanie zadań sportowych i przedstawiają wnioski zarządowi PZSS
a / Podstawą rozliczania zawodników powyżej 35 roku życia są jedynie osiągnięcia w zawodach głównych (IO, IE, MŚ, ME, PŚ). - Zawodnicy powyżej 23 roku życia, uczestniczący w zawodach głównych w poprzednim sezonie, którzy:
a/ zajęli miejsca 1-8, żeby zakwalifikować się do reprezentacji na kolejne zawody główne powinni osiągnąć przynajmniej raz normę, o której mowa w punkcie 2., na wniosek trenera taki zawodnik może być wyłączony z kwalifikacji.
b/ zajęli miejsca 9-16 powinni osiągnąć przynajmniej 2 razy normę, o której mowa w punkcie 2.
c/ zajęli miejsca 17. i dalsze oraz zawodnicy, którzy nie brali udziału w zawodach głównych w poprzednim sezonie powinni osiągnąć przynajmniej 3 razy normę, o której mowa w punkcie 2.
Warszawa, 13.11.2017 r.
* tabele z wynikami będą tworzone na podstawie wyników co najmniej z trzech poprzednich zawodów rangi mistrzowskiej.
*Normy wynikowe - wszystkie rodzaje strzelań - 2018-2020 (aktualizacja - 2.01.2018)
Więcej...Nadszedł czas podatkowych rozliczeń, kto ma ten obowiązek przed sobą może przeznaczy 1% na wsparcie będącej w potrzebie osoby związanej bezpośrednio ze środowiskiem sportu strzeleckiego lub bliskiej strzelcom sportowym bądź też wspomoże taką osobę w formie darowizny? Poniżej przedstawiamy z założenia ograniczoną listę osób potrzebujących pomocy, zaznaczając jednocześnie, że jest to sytuacja wyjątkowa, jak wyjątkowi są nasi zasłużeni reprezentanci kraju, czy animatorzy sportu strzeleckiego. Solidaryzujemy się z poszkodowanymi i potrzebującymi, ale nie podejmujemy się wyręczania wyspecjalizowanych fundacji, które w świetle prawa zajmują się taką działalnością, ani prowadzenia ogólnodostępnej tablicy ogłoszeń osób w potrzebie. Dlatego też z góry informujemy, że nie będziemy wieszać na stronie PZSS wszystkich napływających zgłoszeń, bez wyjaśniania przyczyn. Informujemy też, że PZSS nie zbiera darowizn w czyimkolwiek imieniu, prosimy więc o niewpłacanie datków na konto Związku! Jak wspomnieliśmy darowizny mogą mieć formę bądź to odpisu 1% przy rozliczeniu rocznym PIT, bądź to innej jednorazowej lub cyklicznej wpłaty. Pamiętajmy jednak, że kwoty z 1 % w rozliczeniu PIT będą do wykorzystania dopiero od października, natomiast inne darowizny – natychmiast!
Więcej...W odpowiedzi na docierające do PZSS sygnały o możliwości występowania potencjalnych zagrożeń dla poziomu egzaminów na patent strzelecki, w celu uniknięcia ewentualnych zarzutów co do rzetelności sprawdzianów i uchronienia członków klubów przed komplikacjami z tego tytułu zarząd PZSS doprecyzował niektóre przepisy regulaminu egzaminów stwierdzających posiadanie kwalifikacji niezbędnych do uprawiania sportu strzeleckiego, jednocześnie zlecając przygotowanie programu komputerowego umożliwiającego sprawne realizowanie przyjętych zasad.
Zgodnie z uchwałą zarządu PZSS z dnia 23 kwietnia 2014r. prezydium zarządu przyjmuje program kursu instruktorskiego opracowany przez dr. Kazimierza Kurzawskiego i tr. Andrzeja Kijowskiego (wersja z lutego 2016) jako program wzorcowy kursów w sporcie strzeleckim.
Więcej...
Informujemy, że począwszy od 25 marca 2016 roku każdy piątek będzie w Komisji Licencyjnej dniem pracy wewnętrznej, a w przypadku, kiedy piątek będzie wolny, takim dniem będzie pierwszy poprzedzający dzień pracy. W dniu pracy wewnętrznej Komisja Licencyjna nie będzie przyjmować interesantów i udzielać informacji telefonicznie.
Komisja Licencyjna została zmuszona do wystąpienie do władz PZSS o zgodę na takie rozwiązanie z powodu niemożności wygospodarowania czasu niezbędnego do uważnego sprawdzenia wniosków licencyjnych i patentowych, ich opracowania, i przygotowania decyzji. Liczba odbieranych telefonów i zadawanych pytań, na które odpowiedzi są w znakomitej większości dostępne na stronie PZSS lub powinny być udzielane zainteresowanym w macierzystych klubach, rośnie z każdym rokiem i absorbuje Komisję Licencyjną. Ostatnio, mimo przedłużanego czasu pracy, Komisja Licencyjna z coraz większym trudem znajduje czas na tzw. pracę na dokumentach. W takich okolicznościach wydzielenia w tygodniu przynajmniej jednego dnia przeznaczonego na weryfikację wniosków jest koniecznością, żeby utrzymać niezakłóconą ciągłość możliwie najszybszego wydawania zaświadczeń. Zapewniamy wszystkich zainteresowanych, że priorytetem Komisji Licencyjnej jest niezwłoczne wystawianie decyzji patentowych i licencji, a niezamierzona zwłoka, jeśli czasem występuje, wynika z błędnie wypełnionych lub niekompletnych wniosków, czasami też ze spiętrzenia ich liczby na przełomie lat. Dziękujemy za zrozumienie tej decyzji podjętej wyłącznie z chęci przyspieszenia wydawania dokumentów PZSS oczekiwanych przez zainteresowanych.
Więcej...Liga Młodzieżowa do 17 lat w konkurencjach karabin i pistolet pneumatyczny 10 m, ma za zadanie popularyzować współzawodnictwo dzieci i młodzieży w sporcie strzeleckim w Polsce.
Postanowienia ogólne
- Uczestnictwo - każdy klub posiadający licencję PZSS
- Konkurencje : karabin pneumatyczny 40, pistolet pneumatyczny 40.
- W skład zespołu wchodzą min. 3 osoby. Zespół może liczyć więcej osób (z jednego klubu) i może być mieszany (dziewczęta i chłopcy). Klub może wystawić jeden zespół w każdej konkurencji. Do danej rozgrywki wystawia 3 osobową drużynę.
Zasady rozgrywania zawodów
- Konkurencje i ilość strzałów
- Karabin pneumatyczny 40 strzałów (tylko drużynowa punktacja)
- Pistolet pneumatyczny 40 strzałów (tylko drużynowa punktacja)
Zgłoszenia
- Każdy klub uczestniczący w Lidze Młodzieżowej PZSS zgłasza zespół przed I Rundą kwalifikacyjną oraz 3 osobowy zespół, który będzie startował w danej rundzie do Delegata technicznego PZSS przed rozpoczęciem zawodów
- Każdy ze zgłoszonych zawodników musi posiadać licencję PZSS
- Udział w Lidze Młodzieżowej PZSS jest bezpłatny.
Przebieg rund kwalifikacyjnych.
Dwie rundy kwalifikacyjne, które przeprowadzane są przy innych rozgrywanych zawodach ogólnopolskich lub strefowych z udziałem Delegata technicznego PZSS.
- Pierwsza runda kwalifikacyjna – Puchar Prezesa.
Przed rozpoczęciem zawodów kluby zgłaszają swoje drużyny. Nie przeprowadza się osobnego strzelania w zawodach. Wyniki zawodników zostają spisane z konkurencji rozgrywanych w ramach zawodów. - Druga runda kwalifikacyjna – Złoty Muszkiet, Złota Krócica
Przed rozpoczęciem zawodów kluby zgłaszają swoje drużyny. Nie przeprowadza się osobnego strzelania w zawodach. Wyniki zawodników zostają spisane z konkurencji rozgrywanych w ramach zawodów.
Na podstawie spisanych wyników z I i II Rundy zostaje sformułowany komunikat w biurze PZSS. Na wynik składa się suma rezultatów uzyskanych przez trzech zgłoszonych zawodników.
Kwalifikacje do rundy finałowej
Do finału Ligi Młodzieżowej PZSS kwalifikuje się osiem najlepszych zespołów w pistolecie i osiem w karabinie. Decyduje wynik z rundy kwalifikacyjnej I lub II (w przypadku dwóch startów zespołu, liczy się lepszy wynik).
Finał Ligi Młodzieżowej PZSS
Osiem zespołów zakwalifikowanych do finału będzie brało udział w dwuetapowych rozgrywkach:
- Mecze kwalifikacyjne „każdy z każdym” będą rozegrane w dwóch grupach G1; G2; w których będą rozstawione drużyny zakwalifikowane do finału:
G1: A1; B2; C1; D2
G2: A2; B1; C2; D1
Podczas konferencji zostaną w drodze losowania przydzielone numery drużyny w danej grupie od 1 do 4, co będzie stanowiło o kolejności strzelań w rozgrywkach.
G1: 1,2,3,4
G2: 1,2,3,4
Zawodnicy walczą ustawieni w zespole również z numerami 1, 2, 3. Rozgrywka polega na bezpośredniej potyczce z zawodnikiem przeciwnej drużyny z tym samym numerem.
Zasady meczy kwalifikacyjnych:
15 minut czas przygotowawczy i strzały próbne
12 minut każda seria dziesięciostrzałowa, po każdej serii będą przydzielane punkty (2 pkt za wygraną serię; po 1 punkcie za remis; 0 punktów za przegraną serię dla zawodnika) - Mecze finałowe o złoty medal i o brązowy medal.
Pierwsze zespoły z rozgrywki grupowej przystępują do meczu o złoty/srebrny medal; drugie zespoły przystępują do meczu o medal brązowy.
Zasady meczy finałowych:
8 minut czas przygotowawczy i strzały próbne
Prezentacja
2 minuty przygotowanie i strzały próbne
20 strzałów, 50 sekund na strzał, ocenianie z dziesiętnymi) przyznawanie punktów za każdy strzał ( 2 punkty za wygrany strzał, 1 punkt za remis 0 punktów za przegrany strzał)
Na obu etapach w przypadku remisów rozstrzyga dodatkowy strzał oceniany tak jak poprzednio (ocena w dziesiętnych)
Strzelnica podczas rozgrywania finału
- Ilość stanowisk - minimum 24 stanowisk – zalecane 30
- Zalecenia: oprawa muzyczna (dotyczy finału), widoczne dla zawodników tablice (ekrany) z wynikami.
Postanowienia końcowe
- Do regulaminu zasad i rozgrywania Ligi Młodzieżowej PZSS, mogą zostać wprowadzone modyfikacje.
- W sprawach spornych jedynym, wyłącznym interpretatorem ww. zasad i regulaminów Ligi Młodzieżowej PZSS jest Dział Szkolenia PZSS.
23 kwietnia 1933 r. odbył się w Warszawie Organizacyjny Walny Zjazd Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego. Udział w nim wzięli delegaci 11 okręgów strzeleckich, reprezentujących 198650 członków ("Przegląd Strzelecki i Łuczniczy" nr 2 z 1933 r. str.14).
Decyzja utworzenia Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego zapadła na plenarnym posiedzeniu Naczelnej Rady Strzelectwa w dniu 5 marca 1933 r.:
Więcej...Uprasza się przesyłających materiały przeznaczone do publikacji na stronie PZSS (informacje, komunikaty, itp.) o przygotowanie ich formatach edytowalnych (word, excel, txt). Proszę nie przysyłać tych materiałów w formacie pdf (Portable Document Format).
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Więcej...W treningu wybitnych strzelców coraz częściej kładzie się akcent na sferę psychiczną. Wysokie napięcie układu nerwowego, duże obciążenia fizyczne przy wykonywanej podczas treningu pracy statycznej, a przy tym konieczność precyzyjnego wykonania poszczególnych elementów technicznych przy podwyższonej koncentracji psychicznej to główne cechy charakteryzujące warunki rywalizacji w strzelaniach dokładnych oraz determinujące poziom osiągnięć sportowych.
W zawodach wysokiej rangi (Baranowski 1979) wygrywają przede wszystkim ci, którzy potrafią kierować swoimi czynnościami bez względu na negatywne działanie bodźców zewnętrznych (strzelnica, kibice, sędziowie) i wewnętrznych (stany emocjonalne, procesy myślowe). Dlatego tak ważną sprawą dla strzelca jest kontrola stanów emocjonalnych, możliwa poprzez nabycie zdolności osiągania stanu takiej koncentracji, która pozwala na wyparcie ze świadomości wszystkich elementów nie mających związku z procesem oddania poprawnego strzału i odizolowania się od zakłócających bodźców zewnętrznych.
W przygotowaniu psychicznym sportowca tkwią znaczne rezerwy, umożliwiające uzyskanie postępu wynikowego i wykazanie większej skuteczności startowej bez potrzeby zwiększania objętości treningowej.
Zawodnicy, którzy startują w zawodach (Prus 2003) powinni posiadać stan gotowości startowej. Stan ten charakteryzuje się:- optymalnym poziomem pobudzenia emocjonalnego,
- jasnością myślenia,
- oceną własnych możliwości,
- brakiem lęku,
- odpornością na działanie czynników zewnętrznych i wewnętrznych,
- wolą walki do końca o maksymalny rezultat.
Co to jest dyspozycja startowa w strzelectwie?
W strzelectwie stan gotowości startowej charakteryzuje się umiejętnością strzelenia dużej ilości strzałów dobrych – „10” pod rząd z jednoczesnym wyłączeniem się z otoczenia.
Warunki współzawodnictwa w chwili obecnej są bardzo zaostrzone. Różnica w wynikach między zawodnikami zajmującymi miejsca 1-10 bywa bardzo mała. Jeden punkt decyduje często o tym czy zawodnik znajdzie się w strefie medalowej lub zakwalifikuje się do finału. Ponadto 10-strzałowa seria finałowa gdzie każdy punkt jest jeszcze podzielony na 10 części w sposób szczególny wzmaga rywalizację.
Często zdarza się że zawodnik prowadzący z dużą przewagą, nie potrafi do końca utrzymać tej przewagi i przegrywa oddając strzał bardzo słaby, który do tej pory nigdy mu się nie przytrafiał. Obserwowaliśmy to kilkukrotnie w finałach Igrzysk Olimpijskich.
Osiągnięcie stanu najwyższej gotowości jest bardzo trudne i wymaga wieloletniej pracy treningowej i udziału w zawodach wysokiej rangi. Aby ten stan osiągnąć w procesie treningowym powinny być spełnione następujące warunki:
- nienaganny stan zdrowia pozwalający na pełną realizację procesu szkolenia,
- nienagannie przygotowany sprzęt specjalistyczny oraz indywidualnie dobrana do broni amunicja co prowadzi do wiary zawodnika w niezawodność swojego sprzętu,
- dobrze przepracowany okres przygotowawczy, w którym osiągany jest pożądany poziom przygotowania ogólnego w tym wytrzymałości specjalnej oraz nienaganne opanowanie techniki strzelania tak aby do tych elementów nie trzeba było wracać w okresie startowym,
- osiągnięcie wysokiej formy sportowej w okresie poprzedzającym start główny,
- posiadanie na swoim koncie wysokich osiągnięć sportowych w latach poprzednich lub w startach poprzedzających start głównych co poprawia wiarę we własne możliwości. Zawodnicy KN w ostatnich kilkunastu latach otrzymują zadania eliminacyjne do Mistrzostw Świata i Igrzysk Olimpijskich na bardzo wysokim poziomie – np. w Pucharach Świata zajmować 1-8 miejsce. Takie ustawienie zadań pozwala zawodnikowi przełamywać bariery psychiczne i zrozumieć, że jeżeli chce się walczyć o medale na IO lub MŚ to trzeba wcześniej na swoim koncie notować sukcesy w zawodach poprzedzających te starty. System ten w dużej mierze sprawdził się w przygotowaniach do IO w Barcelonie, Atlancie i Sydney.
- posiadanie pełnych informacji o warunkach przyszłego startu – klimat, program minutowy zawodów, budowa i wyposażenie strzelnicy, wysokość i rodzaj tarcz, oświetlenie, itp. Najlepiej jeżeli obiekt jest nam znany z wcześniejszych startów. W przygotowaniach do IO z reguły rok przed startem zawodnicy przebywają na zgrupowaniu, a w roku olimpijskim startują w „teście przedolimpijskim” na obiekcie rozgrywania IO.
- przygotowanie i posiadanie przemyślanego i sprawdzonego wcześniej sposobu prowadzenia walki sportowej – wysoki poziom przygotowania taktycznego,
- determinacja w przygotowaniach – jasno określony cel i nieodparta chęć osiągnięcia sukcesu. Posiadając taki stan jesteśmy w stanie wszystko poświęcić dla osiągnięcia sukcesu.
Czym przejawia się gotowość startowa strzelca?
Osiągnięcie stanu gotowości startowej przejawia się tym, że w ostatniej fazie przed startem zawodnik posiada „formę sportową” tzn. że podczas treningów i sprawdzianów osiąga rezultaty na poziomie rekordowym. Formę sportową osiąga przed startem większa część zawodników lecz sam start tylko dla niektórych kończy się sukcesem. Oznacza to, że dla osiągnięcia sukcesu oprócz przygotowania technicznego i osiągnięcia wysokiej formy sportowej niezbędne są jeszcze inne elementy decydujące o sukcesie – przygotowanie psychiczne.
Do elementów przygotowania psychicznego które należy tutaj wymienić należą:
- przezwyciężenie własnych słabości, niezdecydowania i wątpliwości przed podjęciem decyzji o oddaniu strzału – jest to najtrudniejsze ponieważ największym przeciwnikiem strzelca jest on sam – walczy o wynik sam ze sobą,
- potrzeba dyscyplinowania myślenia połączonego ściśle z wzorcem prawidłowego strzału w warunkach skrajnych obciążeń psychicznych. Myślenie połączone z wytrwałością i uporem, w którym dominuje wiara że jestem w stanie wszystko wykonać i osiągnąć daje sukces,
- zarządzanie swoimi mięśniami – umiejętność utrzymania broni względem tarczy co pozwala trafić w „10”, której nie widać „gołym okiem” i która jest bardzo mała,
- posiadanie przez zawodnika przed startem zasobu energii, świeżości fizycznej i psychicznej. Osiągnięcie tego stanu ułatwia zmniejszenie obciążeń treningowych przed startem a nawet 1-2 dniowa przerwa.
Nie wymieniłem tutaj wszystkich elementów niezbędnych do osiągnięcia stanu gotowości startowej – skupiłem się na tych, które w mojej ocenie są najistotniejsze.
Jaki trening stosować aby poprawić stan przygotowania psychicznego i dyspozycję startową zawodników?
Środki treningowe z zakresu przygotowania psychicznego, które stosujemy w przygotowaniu strzelca można podzielić na następujące grupy:
- Umysłowy trening psychiczny.
W skład tej grupy wchodzą ćwiczenia relaksacyjne mające na celu wprowadzenie zmian w organizmie polegających na zmniejszeniu napięcia mięśniowego oraz fizjologicznej aktywności organizmu. Prowadzą do stanu relaksu i odprężenia. Ponadto znajdują się tutaj ćwiczenia pomagające rozwiązywać zawodnikowi problemy związane z kontrolą stanów emocjonalnych w czasie startu, wzmacniać i polepszać samoocenę, osiągać pełną gotowość psychiczną do startu itp. - Strzelecki trening mentalny (ideomotoryczny)
”Widzenie samego siebie”. Widzenie swoich ruchów jakie będzie się wykonywać we wszystkich szczegółach i kolejności. Trening ten prowadzi do automatyzacji czynności według poleceń, które zostały zaprogramowane w świadomości zawodnika. Trening ten zawodnik przeprowadza z bronią lub bez. - Trening zadaniowy indywidualny i grupowy.
- Trening zabawowy.
- Sprawdziany strzeleckie, strzelania kontrolne.
Forma organizacyjna zbliżona jest do zawodów. Przeprowadza się strzelanie kontrolne typowych konkurencji lub innych dostosowanych do potrzeb szkoleniowych. W sprawdzianie udział biorą przeważnie zawodnicy należący do tej samej grupy szkoleniowej. Przykładowe strzelanie kontrolne w konkurencji dostosowanej do potrzeb szkoleniowych np. 20L+40S+30K.
W opracowaniu tym skupię się na przedstawieniu możliwości zastosowania środków treningowych z grupy ćwiczeń zadaniowych i zabawowych. Treningi takie może przeprowadzić każdy szkoleniowiec bez specjalnego przygotowania psychologicznego. Obiektem treningu stają się procesy psychiczne takie jak uwaga, pamięć, wytrwałość, panowanie nad sobą, śmiałość, stanowczość. Treningowi podlega również motywacja, charakter, wytrzymałość specjalna, regulacja stanu psychicznego, umiejętność mobilizacji.
Zbudowanie psychologicznego treningu zamyka się w stworzeniu technicznych trudności, wywołujących u strzelca psychiczne i fizyczne napięcie, konieczne dla ich przezwyciężenia.
Wydzielanie tych lub innych cech psychicznych w zasadnicze zadania treningu wymaga specjalnej metodyki budowania zajęć, przemyślanego instruktażu, sprawnej organizacji. Uwaga strzelca powinna skupić się na tych stronach działalności, które chcemy rozwijać.
Długotrwałe utrzymywanie intensywnej uwagi na postawionym zadaniu jest zbytnio męczące i nie pomaga pomyślnemu rozwiązaniu nawet przy świadomymi i sumiennym nastawieniu zawodnika. Konieczna jest organizacja zajęć, wywołująca bezpośrednio zainteresowanie do procesu działalności, wspierająca mimowolną uwagę strzelca. Taką formą zajęć jest trening zadaniowy i zabawowy.
Zabawowa forma zajęć w wyniku występującego emocjonalnego „akompaniamentu” istotnie podnosi efektywność treningu. Stosowanie różnych warunków gier pozwala przenosić akcent treningowego oddziaływania z rozwijania jednych cech na rozwijanie innych, również na psychologiczne strony mistrzostwa sportowego. Obok tego, forma zabawowa sprzyja aktywizacji procesu treningowego, tworzy go bardziej ukierunkowanym. Kruszy się bariera monotonności charakterystyczna dla sportu strzeleckiego. Tworzy trening bardziej emocjonalnym i widowiskowym. Daje możliwość modelowania działalnością startową wywołując stany psychiczne, bliskie do tych, które sportowiec spotyka na zawodach.
Zabawowe treningi można stosować w procesie nauczania strzelców wyższego i średniego poziomu przygotowania. Przy ich prowadzeniu trener musi stale kontrolować, żeby występujące napięcie nie odbijało się na prawidłowości pracy strzelca nad strzałem. Jeżeli strzelec w wyniku występujących napięć nie wykonuje prawidłowo czynności musi być odsunięty od treningu zabawowego. Z powrotem może do niego przystąpić gdy doprowadzi siebie do stanu gotowości, pozwalającego chronić prawidłową technikę pracy nad strzałem.
Po treningach grupowych praca nad doskonaleniem techniki w warunkach pracy indywidualnej wydaje się strzelcom nudna. Zaczynają oni organizować między sobą strzelanie o charakterze startowym. Nie można do tego dopuścić. Swobodny trening zostawia się sportowcowi po to, żeby bez żadnych psychicznych obciążeń skupił się na swoich czynnościach.
Przy realizacji treningów zabawowych duże znaczenie ma organizacyjna strona zajęć. Każdy trening powinno się prowadzić na tablicy demonstracyjnej. Forma i zawartość tablicy są różne w zależności od warunków prowadzenia treningu.
A. Trening zadaniowy indywidualny
Zawodnik dostaje do wypełnienia zadanie treningowe, które indywidualnie musi wykonać. Zadanie związane jest z osiąganiem określonych norm wynikowych, które trener ustala indywidualnie do możliwości i stanu wytrenowania zawodnika. Forma ta czyni trening bardziej urozmaicony, wywołuje stany emocjonalne, podobne do tych, jakie spotykają zawodnika podczas zawodów.
Trening ten może być organizowany w formie indywidualnej i grupowej. W treningu zadaniowym indywidualnym zawodnik sam zmaga się z trudnościami wynikającymi z postawionego zadania, natomiast w treningu grupowym, zadanie to postawione jest kilku zawodnikom i służy ono do rywalizacji między nimi.
Trening w tej formie powinno przeprowadzać się wg zasad obowiązujących na zawodach (godzina rozpoczęcia treningu jednakowa dla wszystkich zawodników, określony czas strzelania, itp.).
1. Zaliczyć np. 6 dziesiątek. Za strzał „8” odejmuje się dwie dziesiątki, a za strzał gorszy 4 dziesiątki. Kryterium oceny jest ilość strzałów, które należy oddać, aby wykonać zadanie. Określamy maksymalną ilość strzałów na wykonanie zadania np. 60.
2. Strzelić np. 20 strzałów ocenianych. Za strzelenie drugiej „9” pod rząd - jedno złożenie bezstrzałowe dodatkowo, za „8” - trzy złożenia, a za strzał gorszy - pięć złożeń bezstrzałowych. Kryterium oceny jest ilość strzałów dodatkowych.
- za strzał lepszy przyznaje się +1 pkt.,
- za strzał gorszy przyznaje się -2 pkt.,
- strzał o takiej samej wartości nie jest punktowany,
- za strzelenie „10” gdy w tarczy jest już „10” przyznaje się +2 pkt. UWAGA! Zawodnik dowiaduje się o zadaniu dopiero po strzeleniu pierwszych 20 strzałów.
Np. 8 serii po 5 strzałów. Zawodnik przed strzelaniem zakłada jaki wynik osiągnie w 5 strzałach i wpisuje go do tabeli. Po strzeleniu liczy wynik serii, wpisuje go do tabeli i zakłada wynik na następną serię.
Ćwiczenie może posłużyć do oceny poziomu aspiracji jak również przy pomocy zapisu w tabeli można określić czy zawodnik jest ryzykantem czy asekurantem.

Cel: Trening wytrzymałości do długotrwałych napięć, rozwijanie mobilizacji na wypełnienie postawionego zadania.
Ilość serii zależna od przewidzianego czasu treningu. Może to być np.: 15 serii po 4 strzały w każdej.
Zadanie: nie strzelić żadnej serii poniżej ustalonego pułapu.

Cel: rozwijanie wytrzymałości do ekstremalnych napięć, wzmocnienie stanowczości i wiary w swoje możliwości.
Warunki treningu: ustala się normę wynikową, wymagającą pełnowartościowej pracy, ale w pełni realną do osiągnięcia, np.: w karabinie pneumatycznym na 3 strzały - 28 pkt. Zadanie: osiągnąć „wierzchołek góry”. Dystans można pokonać bez przystanku lub z odpoczynkiem. Wypełnienie trzech norm pod rząd daje prawo wejścia na pierwszy stopień. Każde następne wypełnienie normy podnosi nas o ilość stopni, jaka zapisana jest w tabeli. Strzelec sam określa czy będzie pokonywał dalszy dystans „z marszu” czy też rozpocznie wspinanie od nowa. Jeżeli pokonuje dystans z marszu, a nie wykona normy to wszystko, co do tej pory osiągnął anuluje się i „wspinanie” musi rozpocząć od nowa. Jeżeli po kolejnym wykonaniu normy zawodnik decyduje się na „odpoczynek” i dalsze pokonywanie „dystansu” od nowa (od trzech serii na wejście o jeden stopień) to zachowuje osiągnięty rezultat i w razie nie wypełnienia normy w kolejnej serii, spada tylko do „miejsca odpoczynku”.

Cel: rozwijanie samokontroli, badanie przez trenera indywidualnych cech zawodnika.
Forma: indywidualna praca trenera z zawodnikiem.
Zadanie: uzyskać 100 pkt.; wykonać dziesięć trafień w „10”- tkę. Zalicza się tylko te 10-tki, które strzelec przed spojrzeniem w lunetę określi jako „10”. Zawodnik może odmówić przyjęcia strzału, jeżeli nie ma pewności, że trafił „10”. Ilość strzałów jest nieograniczona. Strzały zapisuje się w tabeli.
Tab. 2. Sposób zapisu wyników ćwiczenia „prognoza”
Zawodnik strzela określoną konkurencję za siebie i za przeciwnika. Poziom rywalizacji wyznaczany jest przez aktualną formę sportową. Przeciwnik „cień” powinien być zdefiniowany przed rozpoczęciem strzelania. Założenie: „cień” jest zawodnikiem lepszym, nastawienie do niego powinno być pozytywne. Zawodnik ustala jaki wynik osiągnął „cień” a następnie strzela starając się z nim wygrać.
19. Strzelić np. 10 strzałów ocenianych z informowaniem innych o wartości strzału. Czym wartość strzału niższa, tym informacja głośniejsza.
20. Strzały oddajemy na komendy tak jak w serii finałowej. Kto strzeli najwyższy strzał - otrzymuje 1 pkt.
21. Grupa zawodników ma za zadanie strzelić np. 4 serie 10-strzałowe. Na każdą serię trener daje inne zadanie np.
- uzyskać maksymalny rezultat,
- maksymalna liczba „10” w serii,
- strzelić w serii jak najmniej „odskoków” np. „8”,
- uzyskać maksymalny rezultat w serii prowadzonej w formie finału
Po każdej serii trener może przyznawać punkty za wykonane zadanie, a tym samym może wyłonić zwycięzcę całego ćwiczenia
22. Strzelanie kontrolne z „niespodziankami”
Celem tego ćwiczenia jest doskonalenie umiejętności zachowania się w nieprzewidzianych sytuacjach mogących wystąpić w trakcie trwania zawodów. Przykładowy trening: Sprawdzian 40 nb. (12+13+15 nb.) z „niespodziankami”. W trakcie strzelania stosujemy utrudnienia (kontrola postawy, głośne rozmowy, zmiana stanowiska, przerwy różnej długości spowodowane „awarią” oświetlenia, broni, automatu do zmiany tarcz, itp.). Zawodnik nie wie wcześniej jakie niespodzianki go czekają. Trening taki ma za zadanie nauczenie zawodnika radzenia sobie w sytuacjach destrukcyjnych, mogących wystąpić na zawodach.
23. Strzelanie serii strzałów ocenianych w określonym czasie np. 10 strzałów w czasie optymalnym dla zawodnika, 10 strzałów w czasie 5 minut krótszym, 10 strzałów w czasie o 3 minuty dłuższym. Ćwiczenie to doskonali tempo i rytm strzelania oraz pozwala na zawodach lepiej dysponować czasem strzelania.
24. Ćwiczenie doskonalące rozpoczynanie konkurencji (przejście ze strzałów próbnych na oceniane), np.: 3 x (próbne + 5 oc.) – po każdej serii wstajemy i na nowo przyjmujemy postawę. Można również stawiać normę wynikową do osiągnięcia w każdej z serii.
25. Modelowanie warunków w jakich odbędzie się przyszły start. Ćwiczenie to służy do przygotowania zawodnika do konkretnych zawodów i konkretnych warunków z jakimi się spotka. W treningu stosujemy następujące elementy: strzelanie w różnych porach dnia, na różnych stanowiskach, z obcojęzycznymi komendami, do tarcz typu stosowanego na przyszłych zawodach, odpowiednie oświetlenie, itp.
B. Trening zabawowy
Długotrwałe utrzymywanie intensywnej uwagi na postawionym zadaniu jest bardzo męczące. Konieczna jest organizacja zajęć wywołująca bezpośrednie zainteresowanie, wspierająca mimowolną uwagę strzelca. Zabawowa forma zajęć w wyniku emocjonalnego „akompaniamentu” istotnie podnosi efektywność treningu. Czyni trening bardziej emocjonalnym i widowiskowym. Daje możliwość modelowania startową działalnością wywołując stany psychiczne podobne do tych, które sportowiec przeżywana zawodach. Pozwala wydatnie zwiększyć objętość i intensywność treningu, zachowując fizyczną świeżość zawodnika, jako wynik zainteresowania i emocjonalnego napięcia. Trening w tej formie powinno się prowadzić wg. rygorów podobnych do tych, jakie występują na zawodach (organizacja treningu, godzina rozpoczęcia, czasy na serie strzałów, itd.) przy wykorzystaniu tablic demonstracyjnych.
Cel: rozwijanie psychicznej wytrzymałości do długotrwałych napięć. Ćwiczenie wykonuje się na przedstawionej planszy. Strzela się krótkimi seriami po 3-5 strzałów. Czym krótsza seria, tym większe znaczenie pojedynczego strzału. Każdy zawodnik ma swój tor, po którym przesuwa odpowiedni emblemat. Ogólną ilość strzałów oraz czas na poszczególne serie określa trener w zależności od przygotowania strzelców. Po każdej strzelonej serii liczy się wyniki i przedstawia na planszy emblematy tych zawodników, którzy wypełnili normę, np.: norma wynosi 37 pkt. (przy serii 4-strzałowej).Zawodnik strzelił 38 pkt., więc jego emblemat przesuwamy o 2 miejsca na planszy. Ilość stopni na „torze wyścigowym” zależy od zamierzonej objętości treningu.
Zadaniem zawodnika jest jak najszybsze osiągnięcie mety.

Rys. 4. Schemat ćwiczenia „tor wyścigowy”
Ćwiczenie wykonuje się tak jak „tor wyścigowy”. Co jakiś czas na pokonywanym dystansie znajdują się przeszkody - miejsca z wyższą normą do pokonania. Przeszkody te tworzą warunki dla rozwijania umiejętności mobilizacji.
Zadanie i warunki takie jak w poprzednich ćwiczeniach. Ćwiczenie to wzmacnia poczucie wzajemnej więzi i odpowiedzialności przed kolegą. Wywołuje podwyższoną staranność. Zwykle drużyna składa się z dwóch zawodników. Dystans pokonuje się wspólnymi siłami, np.: norma dla drużyny wynosi 75 pkt. (przy serii 4-strzałowej), jeden strzelec może osiągnąć wynik 39 pkt., a drugi 36 pkt., co daje w 75 pkt. i przesuwa drużynę o 1 stopień.
Wariant ćwiczenia „tor wyścigowy”. Ćwiczenie stosujemy, gdy w zabawie uczestniczą strzelcy o różnym poziomie zaawansowania. Jest to zamaskowana forma wyrównywania szans. Zarówno „silni” jak i „słabi „strzelcy mogą uzyskać jednakowo wysokie rezultaty w oddzielnych, krótkich seriach.
Warunki: „silny” strzelec „A” przenosi swój emblemat sam, a „słabsi” strzelcy „B”, „C” i „D” wspólnymi siłami. Spośród wyników uzyskanych w „słabszej” grupie strzelców liczy się najwyższy. Strzelec „A” jest zmuszony do wytężonej pracy przez cały czas trwania zabawy. W grupie „słabszych” strzelców także rozgrywa się rywalizacja, gdyż każdy chce wnieść wkład w sukces drużyny.
Cel: rozwijanie psychicznej wytrzymałości w sytuacjach oczekiwania. Ćwiczenie wykonywane jest np. przez drużyny 4-osobowe. Warunki organizacyjne i plansza demonstracyjna jak w ćwiczeniu „tor wyścigowy”.Strzelanie prowadzi się krótkimi seriami. Jednocześnie z każdej drużyny występuje jeden strzelec. Przenosi on emblemat drużyny na swoim odcinku, po czym przekazuje emblemat następnemu. Warianty ćwiczenia:
- pierwsze numery walczących drużyn wykonują określoną ilość serii. Zmieniające ich drugie numery kontynuują walkę z miejsca, gdzie skończyły pierwsze numery,
- „tor wyścigowy” dzieli się na sektory wg. ilości strzelców w drużynie tak, aby każdy mógł wystąpić 2-3 razy. Każdy strzelec prowadzi walkę do tej pory, aż pokona swój sektor,
- wszystkie części dystansu zakończone są „przeszkodami”, co zaostrza walkę na finiszu,
- wszystkie części dystansu zaczynają się od „przeszkody”, co odbija się na stanie strzelców, przygotowujących się do startu,
- za wynik przyjmuje się ilość trafień w „10”, a nie rezultat serii.
Cel: rozwijanie cech waleczności. Strzelanie prowadzi się seriami (np. po 5 strzałów). Uczestnicy walczą kolejno między sobą. Można stosować również spotkania rewanżowe. Wyniki oblicza się po każdym spotkaniu i zapisuje w tablicy demonstracyjnej. Zwycięstwo daje 2pkt., remis 1 pkt., przegrana 0 pkt. Jest to system najsprawiedliwszy, ponieważ umożliwia zawodnikowi wykazanie swoich możliwości w walce ze wszystkimi przeciwnikami. Turniej można prowadzić w relacji indywidualnej i drużynowej.
Tab. 3. Sposób zapisu turnieju „każdy z każdym”
Kolejność rozgrywek jest ustalona z góry wg. tabeli Bergera. Można również zastosować taki system, gdzie zawodnicy sami szukają sobie przeciwnika, z którym do tej pory jeszcze nie walczyli.
Tab. 4. Przykładowa kolejność spotkań w ćwiczeniu „turniej każdy z każdym” wg tab. Bergera
Cel: rozwijanie mobilizacji, koncentracji, wytrzymałości do długotrwałych napięć. Ćwiczenie rozwija wiarę we własne możliwości i waleczność. Strzelcy spotykają się między sobą jak w poprzednim ćwiczeniu, tablica demonstracyjna jak wyżej.
Zadanie:
wygrać ze swoim przeciwnikiem 2 strzały, np. strzelec „A” strzelił „9”, natomiast „B” strzelił „7” - 1 pkt. dla „A”. W drugim strzale obaj trafili „10” - wynik zachowuje się. W trzecim strzale „A” trafił „9”, a „B” strzelił „10” - wynik jest remisowy. Walkę prowadzi się aż jeden z zawodników będzie miał 2 pkt. przewagi. Długotrwałość pojedynku przewiduje się na nie więcej niż 10 strzałów. Jeżeli w tym czasie pojedynek się nie rozstrzygnie, jest remis i obaj uzyskują po jednym punkcie. Zwycięzca otrzymuje 2 pkt., a przegrywający 0 pkt.
Cel: rozwijanie cech waleczności. Zawodnicy strzelają seriami (np. po 5 strzałów). Wyróżnia się dwa rodzaje serii:
- seria z ustaloną normą wynikową (np. 45 pkt.) Norma wynikowa nie powinna być wysoka. Każdy zawodnik, który jej nie wypełni odpada z dalszej walki (w tabeli są to pola z zaznaczoną wielkością normy wynikowej).
- seria „na odpadanie”. W tej serii strzelec, który miał najsłabszy wynik - odpada, niezależnie jaki wynik osiągnął (w tabeli są to pola zakreślone).
Ćwiczenie można prowadzić w formie walki indywidualnej jak i zespołowej.
Tab. 5. Schemat ćwiczenia „odpadanie”
Strzelanie prowadzi się dłuższymi seriami. Po każdej serii zawodnik, który osiągnie najsłabszy rezultat odpada z dalszej walki. Staje się kibicem i dopinguje swoich kolegów. Zabawę prowadzi się do wyłonienia zwycięzcy.
Każdy z zawodników otrzymuje określoną ilość naboi. Po każdym strzale zawodnik, który miał niższy strzał oddaje przeciwnikowi jeden nabój. Walka toczy się do momentu, kiedy jeden z zawodników nie będzie miał już naboi. Po zakończeniu rywalizacji wygrany strzela dalej do wyczerpania amunicji, a przegrany w tym czasie trenuje „na sucho”.
Zawodnicy strzelają dwie serie (np. 2 x 10 nb.). Każdy z zawodników jedną serię rozpoczyna, drugą strzela jako „drugi”. „Drugi” zawodnik może oddać strzał dopiero po obejrzeniu wartości strzału przeciwnika. Za każdy lepszy strzał zawodnik otrzymuje 1 pkt.
Zawodnicy losują kolejne numery (np. 1-8) lub ustalona jest lista rankingowa tak, aby najsilniejsi strzelcy spotykali się dopiero na końcu rywalizacji. Zawodnicy walczą ze sobą wg zamieszczonego schematu. Przegrywający odpada z dalszej walki. Rywalizacja odbywa się aż do wyłonienia zwycięzcy.

Rys. 5 Schemat turnieju systemem pucharowym przy 8 zaw.
Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja, kiedy liczba zawodników lub drużyn jest inna niż 4, 8 lub 16. Należy wtedy tak ułożyć „drabinkę” aby po pierwszej rundzie rozgrywek pozostało 4, 8 lub 16 osób do dalszej walki.
- runda A: zostaje rozegrana zgodnie z zasadami systemu pucharowego i wyłania zwycięzcę zawodów,
- runda B: rozpisujemy wszystkich zawodników w „drabince” poza zwycięzcą. Zawodnicy walczą o kolejne miejsca.

Rys. 6. Schemat turnieju systemem pucharowym przy 11 zaw.
Po przeprowadzeniu obu rund kolejność zawodników jest następująca: 1, 5, 2, 3. Niestety, wg. tego systemu nie można sklasyfikować zawodników zajmujących dalsze pozycje. Można rozegrać dodatkowe mecze.
Rys. 7. Schemat rywalizacji systemem pucharowym do dwóch przegranych
W pewnym momencie treningu trener ogłasza zabawę: kto strzeli jeden najwyższy strzał - wygrywa. Jeżeli dwóch zawodników strzeli ten sam wynik to decyduje strzał następny.
Proponowane w opracowaniu ćwiczenia stosowane są z powodzeniem od lat przez wielu trenerów z całego świata. Były one publikowane w książkach i artykułach zagranicznych, zaczerpnięte są również ze specyfiki rywalizacji w innych dyscyplinach sportowych. Wiele przedstawionych ćwiczeń opracowanych jest przez polskich trenerów. Każdy trener może je dowolnie modyfikować i dostosowywać do własnych potrzeb oraz poziomu trenowanych zawodników. Ćwiczenia te są ważnym narzędziem w ręku trenera, dzięki którym może wpływać na rozwój cech psychicznych i dyspozycję startową zawodnika.
Trenerzy często przed zawodami stosują strzelania kontrolne w typowych konkurencjach aby zorientować się jakie są możliwości startowe zawodnika. Z mojej praktyki wynika, że metoda ta jest nieskuteczna i prowadzi do dużych stresów u zawodnika, a wynik osiągnięty w sprawdzianie rzadko potwierdza się na zawodach. Korzystniejszym wydaje się stosowanie ćwiczeń przedstawionych w tej publikacji. Działalność sportowa związana jest z pokonywaniem trudności, dlatego też do osiągania sukcesów w sporcie konieczne jest przygotowanie wolicjonalne zawodników. Mam nadzieję, że przedstawione w tej pracy treści w tym dopomogą.
Piśmiennictwo
Baranowski T. (1979) Koncentracja przedstartowa i startowa w strzelectwie sportowym. Sport Wyczynowy nr 6 (174).
Jarvis M. (2003) Psychologia sportu. GWP Gdańsk.
Kijowski A. (2003) Rejestr środków treningowych w strzelectwie sportowym. Wrocław.
Kłodecka-Różalska J. (1993) Radzimy sobie ze stresem. Biblioteka Trenera, RCMSzKFiS, Warszawa.
Kłodecka-Różalska J. (1996) Przekraczanie umysłowych możliwości ciała. Biblioteka Trenera, RCMSzKFiS, Warszawa.
Naglak Z. (1999) Metodyka trenowania sportowca. AWF Wrocław.
Prus G. (2003) Trening sportowy. AWF Katowice.
Sozański H (red), (1999) Podstawy teorii treningu sportowego. Biblioteka Trenera, RCMSzKFiS, Warszawa.
Wainsztain Ł.M. (1973) Psychologia w puliewoj strzelbie. DOOSAAF Moskwa
Artykuł opublikowany w: Strzelectwo sportowe (Nowoczesne rozwązania szkoleniowe), zeszyt nr 2, Wrocław, 2005